Slovníček pojmů

Právní postavení obce
Orgány obce a jejich vztahy - zastupitelstvo
Orgány obce a jejich vztahy - rada obce
Orgány obce a jejich vztahy - starosta obce
Orgány obce a jejich vztahy - obecní úřad
Výbory, komise a zvláštní orgány obce
Obecně závazné vyhlášky a nařízení obce
Principy dobré veřejné správy


Orgány obce a jejich vztahy - zastupitelstvo

Členové zastupitelstva
Zastupitelstvo obce tvoří členové, jejichž počet na každé volební období stanoví zastupitelstvo obce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev obcí. Při určování počtu členů zastupitelstva se přihlíží zejména k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu. Zákon o obcích stanovuje rozpětí počtu členů zastupitelstva podle velikostních kategorií. Například u obcí do 500 obyvatel je rozpětí 5 až 15, u obcí nad 150 000 obyvatel činí 35 až 5523. Přestože kompetence členů zastupitelstva jsou stejné, zákon o obcích vás rozlišuje na tzv. uvolněné a neuvolněné členy zastupitelstva a s tím spojené odlišné nároky vyplývající z výkonu funkce. O tom, kdo se stane uvolněným členem zastupitelstva obce, se hlasuje na zasedání zastupitelů. V malých obcích je obvyklé, že žádný člen zastupitelstva není dlouhodobě uvolněn. Uvolněným členem zastupitelstva obce je ten, kdo je pro výkon této funkce dlouhodobě uvolněn ze svého pracovního poměru.
 
Práva člena zastupitelstva obce:
 
• předkládat zastupitelstvu obce, radě obce, výborům zastupitelstva a komisím návrhy na projednání,
• vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů,na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem obec je, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů,
• požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec zřídila, informace ve věcech,které souvisejí s výkonem vaší funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.
 
K poslednímu bodu nutno dodat, že právo na poskytování informací není tak jednoznačné, jak se zdá. Obecně by se dalo vztáhnout na kritérium samostatné působnosti, ale ani to není tak jednoduché, protože například obec v samostatné působnosti ukládá pokuty za správní delikty a správní řízení je postaveno na zásadě mlčenlivosti a neveřejnosti. Naopak by se mohlo zdát, že vše, co se děje v přenesené působnosti, je mimo kompetence člena zastupitelstva obce, ale některé zákony (například o matrikách, stavební zákon) předpokládají informace z této oblasti. Proto je vždy nutné zvažovat případ od případu.

Povinnosti zastupitele obce:

Zastupitel je veřejným činitelem a jako takový musí vystupovat. Povinností je především zúčastňovat se jednání zastupitelstva, jednání rady, je-li jejím členem, a také jednání dalších orgánů, pokud byl do nich jmenován. Zastupitel musí hájit zájmy obce a jejích občanů, jako člen kolektivního orgánu se chovat jako řádný hospodář a s majetkem obce nakládat účelně.

Pravomoc zastupitelstva obce:

Zastupitelstvu obce je podle zákona vyhrazeno rozhodovat o nejdůležitějších záležitostech patřících do samostatné působnosti obce. Je to především:
• schvalování programu rozvoje obce,
• schvalování rozpočtu a závěrečného účtu,
• zřizování trvalých i dočasných peněžních fondů obce,
• zřizování a rušení právnických osob, příspěvkových organizací a organizačních složek obce,
• vydávání obecně závazných vyhlášek,
• volba a odvolávání starosty, místostarosty a dalších členů rady obce,
• určování počtu členů rady obce na další funkční období,
• určování počtu dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstva,
• zřizování a rušení výborů, volba a odvolávání jejich předsedů a členů,
• zřizování a rušení obecní policie,
• stanovení výše odměn neuvolněným členům zastupitelstva,
• rozhodování o vyhlášení místního referenda,
• rozhodování o spolupráci s jinými obcemi a o formě této spolupráce.

Dalším okruhem záležitostí, spadajících do kompetence zastupitelstva, jsou ty majetkové. Zastupitelstvu obce je vyhrazeno především:
• nabývání a převod nemovitých věcí včetně vydání nemovitostí podle zvláštních zákonů, převod bytů a nebytových prostorů z majetku obce,
• poskytování věcných darů v hodnotě nad 20 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 20 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce,
• poskytování dotací nad 50 000 Kč v jednotlivých případech občanským sdružením za stanoveným účelem,
• uzavření smlouvy o sdružení a poskytování majetkových hodnot podle smlouvy o sdružení, jehož je obec účastníkem,
• rozhodování o peněžitých i nepeněžitých vkladech do právnických osob,
• uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo půjčky, o poskytnutí dotace, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a smlouvy o sdružení,
• zastavení nemovitých věcí,
• vydání komunálních dluhopisů.

Jednání zastupitelstva obce
 
Zastupitelstvo obce se schází podle potřeby, nejméně však jednou za tři měsíce. Zasedání zastupitelstva obce svolává a zpravidla řídí starosta obce, přičemž starosta je povinen svolat zasedání, požádá-li o to třetina zastupitelů nebo hejtman kraje.
 
Zastupitelstvo je usnášeníschopno, pokud je přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva. K platnému usnesení zastupitelstva obce, rozhodnutí, nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva. Tím se rozumí nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, kteří mají mandát, nikoliv tedy jen nadpoloviční většina těch, kteří jsou přítomni na zasedání.
 
Pro jednání zastupitelstva obce si stanovují jednací řád. V něm jsou upraveny zejména procedurální otázky, které zákon o obcích neřeší. Upravena bývá zejména příprava zasedání, jeho průběh, způsob hlasování, příprava usnesení nebo způsob diskuse k jednotlivým bodům programu. Právě úprava diskuse k programu je často nejdůležitějším bodem jednacího řádu. Vzhledem k tomu, že jednání zastupitelstva je veřejné a že občané obce mají také právo se k projednávaným věcem vyjadřovat, je nutné upravit způsob přihlašování do diskuse, délku jednotlivého příspěvku a zejména prostor pro vyjádření občanů. Zda se občanům dá možnost vystupovat kdykoliv v průběhu projednávání, nebo jim je umožněno vyjádřit se až po zastupitelích, je na usnesení zastupitelů. Nikdy však nelze jednacím řádem práva občanů nebo opozičních členů zastupitelstva omezovat nebo jim je upírat.